miércoles, 25 de febrero de 2009

Peter Kelley - Dealin' Blues


Peter Kelley (Dealin' Blues) Sire SI 4903 - 1971

Otro de esos discos un tanto inclasificables. De recomendada escucha, preferentemente, después de las dos o las tres de la madrugada. En noche abierta.

Como es costumbre en estos casos, poco o nada se sabe de Peter Kelley. Grabó en New York un par de LPs para Sire, y desapareció tal y como había aparecido, sin hacer mucho ruido. "Dealin' Blues" es el segundo y último de esos dos albumes, e impresiona por la atmósfera que logra crear con muy parca instrumentación. Sin batería y con guitarras de puntillas. Un disco que entra casi sin querer...y que cala hasta los huesos.

Con una producción sorprendente para un Richard Gottehrer, usualmente más dinamitero tras su paso por The Strangeloves, y con una etérea intervención esporádica de los precursores del sintetizador moog, Robert Margoulef y Malcolm Cecil, en el momento de su glorioso invento T.O.N.T.O.'s Expanding Head Band, "Dealin' Blues" bien podría ser patente ejemplo de un oscuro género que alguien convendría en llamar psico-folk blues visionario. Parido por un anónimo solitario con sugerentes cosas que decir.

O, puede que no.
.
-----------------------------------------------------------
.
Here's another one of those records a little hard to categorize. Of recommended listen, preferably, after two or three in the night. In the open dark.

As usual in those cases, little or nothing is known about Peter Kelley. He recorded a couple of LPs in New York for the Sire label, and then vanished just like he appeared, with very little noise. "Dealin' Blues" is the second and last of those two albums and it's impressing because of the atmosphere that it attains to create with such a scant instrumentation. Without drums and with shy guitars. A record that gets in without even prettending... and then gets to the bones.

With a suprising production for Richard Gottehrer, with usually quite more dynamite after his spell with The Strangeloves, and with the ethereal and sporadic appearance of the moog synthesizer forerunners, Robert Margoulef and Malcolm Cecil, at the time of their glorious invention the T.O.N.T.O.'s Expanding Head Band, "Dealin' Blues" could well be a good example of some obscure genre which someone could call "visionary psyco folk blues". Born by an anonymous solitaire with some suggesting things to say.

Or, maybe not.

.

http://rapidshare.com/files/202612868/Peter_Kelley__Dealin__Blues__1971.rar
.

domingo, 15 de febrero de 2009

Emitt Rhodes - Farewell To Paradise


Emitt Rhodes (Farewell To Paradise) LP Dunhill 5022 - 1973

Tal vez el menos conocido, "Farewell To Paradise" es probablemente el disco más oscuro del luminoso Emitt Rhodes. Cuando fué publicado finalmente en 1973, tras más de un año de trabajo, nuestro hombre era ya un más que experimentado músico que se las había visto con los destellos del éxito, y con los tortuosos desencuentros con el mundo discográfico.

Este disco tiene una atmosfera especial y un tanto crepuscular que lo diferencia del resto de su producción. Como si Rhodes fuera consciente de que este sería el último. Mezclado por el legendario Curt Boettcher y grabado en su casa con un cacharro de 8 pistas, absolutamente toda la instrumentación, voces y producción están hechas por el propio Emitt, como solía ser su costumbre. Aún sabiéndolo, es difícil de creer que todo lo que se oye en este album haya salido de la misma persona.

"Farewell To Paradise" no tuvo apenas repercusión y no hubo ningún single que lo promocionara un poquillo. Un disco quizás un poco dificil, pero que engancha y aumenta adicción a cada escucha. Nocturno por excelencia, nunca ha sido reeditado.


Nacido en Decatur, Illinois, en 1950, pero criado y residente en Los Angeles, Emitt Rhodes era ya en 1965 el batería de The Palace Guard con quienes grabó media docena de singles. Después monta su propio grupo, The Merry Go Round, y conoce el éxito con canciones como "Live", "Listen Listen" o "You're A Very Lovely Woman". Unos cuantos singles y un LP después, inicia su corta carrera en solitario en 1969.

Tras la publicación de "Farewell To Paradise", revelador título por cierto, un viejo de 24 años recién cumplidos llamado Emitt Lynn Rhodes decide jubilarse definitivamente y dedicarse a las anónimas labores de técnico de sonido, grabador todoterreno y pructor de oficio, cosa que sigue haciendo actualmente en su estudio en Hawthorne, California.


--------------------------------------------------------------------------------


Probably his least known, "Farewell To Paradise" surelly is the darkest album by the luminous Emitt Rhodes. When it was finally released in 1973 after more than one year in the works, our man already was a more than experienced musician who had lived the flashed of success and also the winding disappointments from the record industry.

This album has a special and crepuscular atmosphere which makes it quite different from the rest of Emitt's records. Just as if he was being conscious that it would be his last one. Mixed by the legendary Curt Boettcher and recorded at home with an eight track machine, Emitt himself played all instruments, sang all voices and produced, as he usually did. And even knowing this, it's hard to believe that absolutely everything heard in this album comes from the very same person.

There wasn't any single lifted from "Farewell To Paradise" and consequently, airplay was almost non existent, as logically were its sales. It probably was a bit of a "difficult" album, but also a natural grower after each and every listen. An openly nocturnal record, it has never been re-released.

Born in Decatur, Illinois, in 1950, but grown an resident in L.A., Emitt Rhodes already was in 1965 the drummer of The Palace Guard with whom recorded half a dozen singles. Then he made his own band, The Merry Go Round, and found success with songs like "Live", "Listen Listen" or "You're A Very Lovely Woman". A few singles and an LP later, he started his short solo career in 1969.

After the release of "Farewell To Paradise" (revealing title, by the way), an old man with a recent 24th birthday, called Emitt Lynn Rhodes, definitively waved goodbye to the pop world and retired to anonimous jobs as a sound engineer, amphibious recording technician and freelance producer. Occupations he still seems to be doing at his Hawthorne, California studio.



http://rapidshare.com/files/198511322/Emitt_Rhodes__Farewell_To_Paradise__1973.rar


.

miércoles, 11 de febrero de 2009

Los Banzos - Actualización


Desde la apertura de este blog con los tres singles de Los Banzos, hace poco más de dos semanas, hemos podido obtener bastante más información sobre el hasta ahora casi misterioso grupo, y también algunas fotos.

Tras nuestra publicación, Paco Alvarado, de la web Valladolid Musical, se puso en contacto y después de algunas pesquisas dió con el cantante del grupo, "Curro", quien le facilitó todo tipo de información al respecto. Puedes ampliar y leer la entrevista en:

http://www.valladolidwebmusical.org/reportajes/pioneros/


Para aquellos que ya se han descargado la carpeta inicial, hemos preparado una actualización de la información sobre el grupo, añadiendo un par de fotos.

http://rapidshare.com/files/196995976/Los_Banzos__Actualizaci_n_.rar


Afortunadamente, uno de los grandes grupos españoles de los 60, prácticamente olvidados hasta ahora, están empezando a salir a la luz.

:-)

----------------------------------------------------------------


Since de starting of this blog with Los Banzos three singles, little more than two weeks ago, we've been able to obtain quite more information about this, until now, misterious band, and also some photos.

After our first posting, Paco Alvarado, from the Valladolid Musical website, got in touch and after some investigations finally found the lead singer of the band, "Curro", who kindly gave us full information of Los Banzos. You may read a full interview with him (though, naturally, in spanish only) in:

http://www.valladolidwebmusical.org/reportajes/pioneros/


For those who already downloaded the first Los Banzos posting, we've prepared this updating with band info (spanish only again!) and a couple of good photos:


http://rapidshare.com/files/196995976/Los_Banzos__Actualizaci_n_.rar


Fortunately, one of the great lost spanish 60s bands, completely forgotten until now, are finally getting some recognition and getting some light.

:-)



.

domingo, 8 de febrero de 2009

Paul Parrish - The Forest Of My Mind


Paul Parrish (The Forest Of My Mind) Music Factory MFS 12.001 – 1969

Aqui está otro de esos grandes discos sobre los que no se han vertido rios de tinta precisamente. De hecho, es prácticamente imposible encontrar información sobre este caballero andante de la melodía, aparte de Detroit como su más que probable procedencia.

Nos ocupamos hoy de su primer disco, una pequeña leyenda entre los conocedores del psicopop de finales de los 60, con canciones multicolores, orquestaciones exuberantes y un concepto melódico y de producción tal vez más cercano a la psicodelia británica que al "sunshine pop".
En cualquier caso, un disco excepcional que merece ser rescatado de las catacumbas.

Un par de años más tarde, Paul publicó un segundo LP de corte bastante diferente pero también de gran altura. Mucho más introspectivo y rasgado. Tal vez lo recuperemos también si, cosa extraña, hubiera demanda popular.

Nuestro hombre reapareció unos años más tarde con un agradable disco mucho más clásico, de cantautor con piano, en la linea de un Billy Joel o Elton John. Incluso acercandose a Jim Webb en algunos casos, no crea Vd.

Nada se ha sabido de Mr. Parrish en los últimos 30 años.


--------------------------------------------------------------------------------


Not that much has been said about this great record. In fact it's almost impossible to find any information about this knight of melody, other than Detroit being his likely operating place.

We're having here today his first album, a small legend among late 60s psych-pop connoisseurs. It's packed with multicoloured songs, exuberant orchestrations, and some melodic concept and production probably closer to british psychedelia than to "sunshine pop". In any case, an exceptional LP that fully deserves to be rescued from the catacombs.

A couple of years later, Paul released a quite different second album. Much more introspective and broken. We may bring it here too if, surprisingly, there's enough popular demand.

Our man reappeared some years later with a pleasant third record. But with a quite classic approach, in the piano singer songwriter style of say Billy Joel or Elton John. At times even getting closer to Jim Webb.

Nothing has been known about Mr. Parrish in the last 30 years.



http://rapidshare.com/files/195685327/Paul_Parrish__The_Forest_Of_My_Mind__1969.rar


.

domingo, 1 de febrero de 2009

Bonnie White - Suite From The Other End


Bonnie White (Suite From The Other End) Carousel CAR 3505 - 1971

Este es uno de esos discos difíciles de clasificar. Y ello, por regla general, suele ser una buena señal.
Nunca, hasta el momento, he conseguido averiguar nada tangible acerca de esta singular artista. Tán sólo que alguna canción del grupo de soul pop de salón The Chi-Lites, y de la guerrera Etta James, están co-escritas por una tal Bonnie White. Y ni es seguro que se trate de la misma persona.

Lo que si está claro es que este es uno de esos pocos discos que va más allá de un género concreto. Un disco muy personal que, a pesar del color de nuestra Bonnie, nada o poco tiene que ver con el soul, el funk o alguna otra música clásica negra. Más bien se trata de una obra de autora, una colección de canciones atemporales e imaginativas, con diversos tratamientos. Desde una discreta orquestación rayando lo surrealista, hasta un intimismo directo y cálido.

Nadie parece haberse molestado en hacer mención en parte alguna de esta pequeña gran obra en casi cuatro décadas. Tan sólo imaginar que en la borrachera creativa de la California post-hippie, una jóven soñó unas cuantas preciosas canciones y consiguió plasmarlas en un anónimo disco antes de evaporarse en esa cosa llamada "vida real". Con un click puedes participar de los bonitos sueños de Bonnie. Casi un milagro.


---------------------------------------------------------------------


This is one of those hard to classify records. No easy tags for it. And, as a general rule, this uses to be a good sign. I've never been able to find out any definite information about this singular artist. Some songs of the soul pop group The Chi-Lites and soul warrior Etta James, are co-written by a Bonnie White. But it's not even sure that's the same person.

But what it does seem clear is that this is one of those few albums that go beyond a specific genre. A very personal record that, in spite of the colour of the skin of our dear Bonnie, nothing or very little has in common with classic soul, or funk, or any black music for that matter. It's rather the work of a writer and composer. A collection of imaginative songs out of time, with different treatments. From a discreet and almost surrealistic orchestration, to a warm and direct intimacy.

In four full decades nobody seems to have bothered to mention anywhere this little big piece of work. We can only imagine that, in the creative drunkenness of the post-hippie California, a young girl dreamed a few precious songs, and succeeded in putting them into an anonymous record, before melting into that thing called "real life". With a click you can get into Bonnie's nice dreams. It seems a miracle.



http://rapidshare.com/files/192547519/Bonnie_White__Suite_From_The_Other_End__1971.rar



.