viernes, 27 de marzo de 2009

The Smoke - The Smoke


The Smoke (The Smoke) LP Sidewalk / Tower 5912 - 1968

Probablemente por causa de los hábitos humeantes de la juventud del momento, había varios grupos llamados The Smoke en el mundo a finales de los 60. Los caballeros del psyco pop del Reino Unido, una oscura banda en Auckland, Nueva Zelanda, y al menos tres en E.E.U.U.: unos de Michigan con un solitario single; otros, moteros de Hoston, Texas, con dos LPs en su haber. Y los que aquí nos ocupan, invento californiano de un personaje de larga carrera de fondo llamado Michael Lloyd.

Este LP era el primer trabajo "en serio" de Michael tras sus primeros escarceos con The West Coast Pop Art Experimental Band y producciones varias, aprovechando el tiempo y la calidad del estudio que le ofrecía su nuevo patrón Mike Curb. Con un par de amigos, y sin la intervención de absolutamente nadie más (orquesta aparte), se marcaron un disco que, cuarenta años despues, sigue desafiando el paso del tiempo y de los estilos. A pesar de que, como suele suceder con demasiadas grandes obras, pasó bastante desapercibido en su momento.

La canción que abre el disco, "Cowboys And Indians", ya marca el camino de altura. El instrumental "The Hobbit Symphony", escrito por el guitarrista Stan Ayeroff, es un pequeño y encantador compendio de los sonidos y ambientes de la época. "October Country" había sido grabada ya anteriormente por un grupo de igual nombre bajo la producción del propio Michael Lloyd, y también fué editada en single promocional aunque, curiosamente, con el nombre del grupo cambiado a Raw Edge (Sidewalk 936). Incluimos aquí esta versión del single como un extra. Es una preciosa canción con una sólida y cálida melodía que queda flotando en el aire.

The Smoke no llegó a tocar en directo y, posteriormente, Michael Lloyd siguió con producciones diversas, y con proyectos y grabaciones como Friends (un par de LPs a principios de los 70), o como Cotton, Lloyd & Christian (otro par de albumes en 1975 - 1976). Aunque, lo que realmente le pagó su actual mansión en Beverly Hills fueron sus producciones y trabajos posteriores para gente como, The Osmonds, Belinda Carlisle, The New Seekers, Eric Carmen, Stryper o la banda sonora de "Dirty Dancing". Qué vueltas da la vida.


---------------------------------------------------------------


Probably because of the smoking habits of the youth at the time, in the late 60s there were several bands called The Smoke around the world. The pysco-pop british gentlemen, an obscure band from Auckland, New Zealand, and at least three different ones in the U.S.A.: A Michigan group with a lone single, a band of Houston bikers with a couple of LPs, and the ones we're dealing with here, a californian invention from a long careeer character: Michael Lloyd.

This LP was the first "serious" work of Michael after his first moves with The West Coast Pop Art Experimental Band and several productions for others, taking advantage of the studio time and the quality of the facilities offered by his new boss Mike Curb. With a couple of friends, and without anyone else's input (save the orchestra), they made a record that more than forty years on still defies the passing of time and styles, in spite of its more than discreet sales at the moment, as too usually happens.

The opening song, "Cowboys And Indians", already points at the high level of the record. The instrumental "The Hobbit Symphony", written by guitarist Stan Ayeroff, is a little and charming epitome of the sounds of the moment. "October Country" had already been recorded and released by a band with the same name under the guidance and production of Michael Lloyd himself. It was also released as a promo single though, curiously, under the different name of Raw Edge (Sidewalk 936). We're including here this single version as a bonus track. It's a wonderful song with such a solid and warm melody line wich remains floating in the air.

The Smoke didn't get to play live and after this album, Michael Lloyd went on with assorted productions and several recording projects like Friends (a couple of LPs in the early 70s), or like Cotton, Lloyd & Christian (another two albums in 1975 - 1976). Though, what really paid his current big mansion in Beverly Hills were his later productions and works with people like The Osmonds, Belinda Carlisle, The New Seekers, Eric Carmen, Stryper or the original soundtrack of "Dirty Dancing". How life turns indeed.


http://rapidshare.com/files/214153584/The_Smoke__The_Smoke__1968.rar


.

viernes, 20 de marzo de 2009

Keith West - The Deram Singles


Riding For A Fall / Days About To Rain (Deram DM 402) 1973

Havin' Someone / Know There's No Livin' Without You (Deram DM 410) 1974

A modo de continuación, aquí están los dos singles que el sello Deram editó de Keith West a principios de los 70. Las canciones nunca han sido reeditadas, a excepción de "Havin' Someone" que apareció en el CD "Excerpts From...Keith West / Groups And Sessions" (rpm 141 - 1995), actualmente descatalogado. Lástima que Keith no siguiera grabando unos cuantos más. Por lo menos.

--------------------------------------------------------------------

Following the former posting, here's both Keith West singles which the Deram label released in the early 70s. The songs have never been re-released, with the exception of "Havin' Someone" which appeared in the CD "Excerpts From...Keith West / Groups And Sessions" (rpm 141 - 1995), currentlty deleted.
A shame Keith didn't keep on recording a few more at least.


http://rapidshare.com/files/211451003/Keith_West__Deram_Singles__1973_-_1974.rar


.

lunes, 16 de marzo de 2009

Keith West - Wherever My Love Goes


Keith West (Wherever My Love Goes) Kuckuck 2375023 - 1974


Keith Alan Hopkins apareció en Dagenham en 1946, y a los 18 años ya era el cantante de Four Plus One, con quienes grabó su primer single. En 1965 su siguiente grupo, The In Crowd, editó tres singles más antes de mutarse en una de las estrellas del psyco pop británico, Tomorrow. Ellos publicaron en 1968 uno de los LPs más representativos del género, pero ya el año anterior Keith había triunfado con su primer single en solitario "Excerpt From A Teenage Opera", en comandita con el mago del pop naive Mark Wirtz.

Tras un par de singles más y la disolución de Tomorrow, Keith se dedicó a hacer algunas produciones para otros grupos e hizo varias grabaciones con algunos amigos famosos como Steve Howe, Nicky Hopkins, Ron Wood o Aynsley Dunbar, pero la discográfica EMI no estuvo muy interesada en el asunto y permanecieron inéditas por muchos años. Tampoco el siguiente proyecto con su colaborador en Tomorrow, Ken Burgess, tuvo mucha suerte. Andrew Loog Oldham se interesó mucho por sus canciones pero, poco después de las primeras grabaciones, su sello Immediate quebró y, una vez más, su música se quedó en el limbo.

El sello Deram editó dos singles suyos en 1973 y 1974 y después poco más se volvió a saber de Keith West en el Reino Unido. Aunque, en 1974, el sello progresivo alemán Kuckuck publicó el único LP oficial de Keith titulado "Wherever My Love Goes". Vista la fecha del copyright de las canciones, el ambiente general del disco, y algún otro detalle, puede deducirse que el LP en cuestión podría ser una recopilación de algunas de las grabaciones que Keith West había hecho anteriormente y que habían quedado en el tintero.

En efecto, la canción que abre el disco, "The Power And The Glory" está producida por Andrew Loog Oldham y casi fué grabada por Elvis Presley tras la versión que hicieron The Fortunes. En la grabación participan ilustres como John Weider (Eric Burdon & The Animals, Family), el americano Glen Ross Campbell (The Misunderstood, Juicy Lucy), Johnny Almond (John Mayall) o Tommy Eyre (Aynsley Dunbar Retaliation). Es un disco muy de su tiempo, con algunos grandes momentos, y otros más autocomplacientes (quizá resultado del abundante humo de la época) en el que la joyita es la canción que cierra el disco, "Sad Song", la única no compuesta por Keith sino por su colaborador Ken Burgess.

A pesar de que Kuckuck hizó un single con dos canciones del disco, "The Power And The Glory" y "Liet Motif", ni que decir tiene que las ventas fueron mínimas y con el tiempo, y puesto que el album fué editado únicamente en Alemania, se ha convertido en una auténtica rareza.

Poco después, en 1975, Keith hizo un grupo con John Weider nuevamente, Moonrider, al que también se apuntó Bruce Thomas tras su paso por Quiver y antes de unirse a los Attractions de Elvis Costello. Tras el solitario LP de Moonrider, de igual título, Keith West hizo alguna esporádica grabación bajo seudónimo y se dedicó a varias actividades relacionadas con la música: jingles publicitarios, producciones y una editorial propia, en la que sigue todavía. Discreto desenlace para una historia que apuntaba muchos más colores. Salud Keith.

------------------------------------------------------------------------------


Keith Alan Hopkins landed in Dagenham in 1946 and at 18 he was the singer of Four Plus One with whom he recorded his first single. His next band, The In Crowd, released three singles in 1965 before mutating into Tomorrow, one of the stars of british psych pop. They released in 1968 one of the most representative LPs in that field, though Keith had already found success the previous year with his first solo single "Excerpt From A Teenage Opera", made under his alliance with pop magician Mark Wirtz.

After two more singles and the split of Tomorrow, Keith did some producing work for other artists and made a few recordings with some famous friends like Steve Howe, Nicky Hopkins, Ron Wood o Aynsley Dunbar. But the EMI record label wasn't really impressed and those songs were kept unreleased for many years. His next project wans't quite lucky either. Keith had teamed with his writing partner Ken Burgess and Andrew Loog Oldham was very interested in their material but when a release time was due, his Immediate label went bankrupt and once again Keith's music remained unreleased.

The Deram label released two singles by Keith West in 1973 and 1974 and then little more was heard of him again in the U.K. Though, in 1974, the german progressive label Kuckuck released the only official LP by Keith under the title "Wherever My Love Goes". After noticing the date of the songs copyright, the general mood of the record and some other details, we can then decuct that this LP could be in fact some kind of compilation from some of those recordings Keith West had previously made, and which had remained in the can.

Indeed, the opening song, "The Power And The Glory", is produced by Andrew Loog Oldham and was almost recorded by Elvis Presley after the cover version made by The Fortunes. Some distinguished musicians appear on the recording: John Weider (Eric Burdon & The Animals, Family), the american Glen Ross Campbell (The Misunderstood, Juicy Lucy), Johnny Almond (John Mayall) or Tommy Eyre (Aynsley Dunbar Retaliation). It's a record much of its time, with some great moments and others more self indulgent, probably because of the abundant smoke of the time. The little jewel on it is probably the closing "Sad Song", the only one not written by Keith but by his writing partner Ken Burgess.

Needless to say that the sales of the album were quite poor, in spite of Kuckuck releasing a single from it ("The Power And The Glory" b/w "Liet Motif"), and with the passing of time and the album being released in Germany only, it has become a bona fide rarity.

A bit later, in 1975, Keith made a new band again with John Weider: Moonrider. Bruce Thomas, after his time with Quiver and before moving to Elvis Costello's Attractions also joined. After Moonrider's selftitled and only album, Keith West made some sporadic recording under pseudonym and had several music related activities: productions, publicity jingles, and his own publishing company which he still runs nowadays. A discreet issue for a story poiting at many more colours. Salud Keith!


http://rapidshare.com/files/209885494/Keith_West__Wherever_My_Love_goes__1974.rar


viernes, 6 de marzo de 2009

Isaac Guillory - Isaac Guillory


Isaac Guillory (Isaac Guillory) Atlantic SD 7307 – 1974


Nació en 1947 en la base naval americana de Guantanamo, Cuba. En su adolescencia emigró primero a Florida en donde formó parte de The Illusions, que editaron un single en 1966. Posteriormente se trasladó a Chicago y se unió allí como bajista al famoso grupo local The Cryan Shames a tiempo de participar en su segundo LP "A Scratch In The Sky". En el tercero y último, "Synthesis", habían ya cuatro canciones suyas y era parte importante de la banda.

Tras la disolución del grupo, y su activismo contra la guerra de Vietnam, dió el salto a Europa con su guitarra acústica en 1970, aterrizando en Luxemburgo. Llevando una vida en la carretera, estuvo cantando por garitos varios desde Marruecos hasta Dinamarca, y vivió un tiempo en el sur de España. Un encuentro en Holanda con Al Stewart en 1971 resultó definitivo y, amparado por Al, se trasladó a Inglaterra donde se pateó el circuito folk e hizo sesiones varias.

Al año siguiente, se le une su ex compañero en The Cryan Shames, Jim Fairs, y juntos preparan el primer disco en solitario de Isaac, que se graba en 1973 con algún ilustre sesionero de la escena inglesa como Sam Gopal. El disco lo co-produce Ian Samwell y es publicado por Atlantic en 1974. Se incian entonces las sesiones para su segundo disco, pero ante las pobres ventas del primero, Atlantic congela el proyecto.

Hace algunas grabaciones y giras con gente como Elkie Brooks o Donovan, y después sustituye a Big Jim Sullivan en el grupo de jazz rock Pacific Eardrum, quienes graban un par de discos publicados por Charisma en 1977 y 1978. Posteriormente, trabaja con el inefable productor Trevor Horn siendo su guitarra la que aparece en la famosa canción "Video Killed The Radio Star".

A partir de ahi nuestro hombre se dedicó a colaborar con gente tan dispar como Barbara Dickson, Joan Baez, Nick Heyward, o un film de Mick Jagger, además de escribir y diseñar un metodo para eseñar a tocar la guitarra, "The Guitar Hand Book". También siguió grabando esporádicamente algunos discos en ediciones minúsculas y privadas, grabados en directo en su mayoría. Murió en la nochevieja de 2000 a los 52 años de un cáncer no detectado, unas pocas semanas después de grabar su último concierto.


Su primer y único disco a nivel internacional, "Isaac Guillory", es una sorprendente grabación que tal vez desconcierta un poco en una primera escucha, y que va entrando hondo inexorablemente. Tiene un profundo calado, con toques de psico-folk, una potente y apasionada voz, y una guitarra acústica tocada de una forma muy personal y original. Una impresión melancólica y solitaria sazona un disco intemporal que sin duda merece ser rescatado y degustado sin prisas.

---------------------------------------------------------------------------------


He was born in 1947 at the american navy base of Guantanamo in Cuba. In his teens he moved to Florida where he joined The Illusions who released a single in 1966. Then he moved to Chicago and there he joined the popular local band The Cryan Shames as their new bass player, just in time to appear in their second album "A Scratch In The Sky". The third one "Synthesis" had four of his songs and he was already an important part of the band.

After the group split, his activism against the Vietnam war took him to Europe where he moved with his acoustic guitar in 1970. After landing in Luxembourg he lead a life on the road and sung in pubs and coffe houses from Morocco to Denmark and lived in southern Spain for a time. A 1971 chance meeting with Al Stewart in Holland was a turning point and, under Al's wing, he moved to England where he did a lot of gigs on the folk circuit and also some recording sessions.

The following year he was joined by his mate in The Cryan Shames, Jim Fairs, and they worked together in Isaac's first solo album which was recorded in 1973 with some names of the british underground scene like Sam Gopal. The record was co-produced by Ian Samwell and finally released by Atlantic in 1974. Sessions were started for a second album but with the poor sales of that first one, Atlantic shelved the project.

He made some recordings and gigs with people like Elkie Brooks or Donovan and then filled the vacancy of Big jim Sullivan in the jazz-rock band Pacific Eardrum who released a couple of albums in the Charisma label in 1977 and 1978. He worked later with the infamous producer Trevor Horn. It's his guitar the one that can be heard in the famous song "Video Killed The Radio Star".

From there on our man worked with such a different kind of people as Barbara Dickson, Joan Baez or Nick Heyward, played on the soundtrack of a Mick Jagger film, and designed and wrote a guitar tuition book called "The Guitar Hand Book". He also kept on making some records from time to time, always in small and private editions on his own label and mostly recorded live and alone. He died in new year's eve of 2000 at 52 from an undetected cancer, just a few weeks after recording his last concert.


His first and only international record, "Isaac Guillory" is a surpising recording which may be a bit uneven at a first listen, and which surelly and slowly goes getting inside of the open listener. It has a deep feeling, with some psyco-folk touches, a strong and passionate voice, and an acoustic guitar played with a quite personal and original way. With a lonely and melancholic impression, it's a record out of time that really deserves to be rescued and savoured without hurries.



http://rapidshare.com/files/206220807/Isaac_Guillory__Isaac_Guillory__1974.rar
.